Saraybosna

Ata toprağına babamla birlikte gitmeye karar verdik. Yaklaşık 5 ay önce iki kişi gidiş-dönüş 382 TL biletimizi aldık. Ekim ayında gittiğimiz 3 gece- 4 gün gezimiz oldukça mükemmel bir havada gerçekleşti.

Öğle saatlerinde ulaştığımız Saraybosna'da ilk iş yemek yemek oldu :)

Araştırmalarıma göre en iyi Ćevapi Başçarşı'da iki şubesi olan Zeljo

1.gün

Cevabdzinica Zeljo

Fiyat listesi 2 KM=1 Euro

Ayran yerine bardakta hafif sıvı yoğurt ikram ediliyor.Tuzsuz.

Soğan,pide,köfte ve isteğe göre kaymak ile servis ediliyor.

Başçarşı

Başçarşının hemen arkasındaki duraktan tramvay için bilet alabilirsiniz.Bilet kontrolü yok gibi ama sivil görevliler aralarda baskın yapıp sorabiliyor.Bileti okutmayı unutmayın.

Türk markaları artık her yerde...

Tramvay ile yarın gideceğimiz Mostar'a otobüs bileti alalım dedik. Otobüsle 2.5 trenle yaklaşık 4 saat mesafede olan Mostar'a trenle gitmek için erken kalkmak gerekiyor.Çünkü tren saati sabah 7:30 da. Bu yüzden hem daha kısa olsun hem de hemen hemen her saat başı olan otobüsü tercih ettik.

Tramvaydan Amerikan Büyükelçiliği önündeki durakta indikten sonra yürüyerek otogara gidebilirsiniz.

Saraybosna'nın en uzun binası...Radyo binası.

Otogar

Saraybosna Tren Garı

İstasyonda hayat durmuş gibi...Rahatsız edici sessizlik...

Biletimizi aldıktan sonra tekrar merkeze,başçarşıya dönmek üzere tramvayı bekliyoruz.

Dönüşte FERHADCA caddesinin yanındaki durakta inerek gezi planımızı uygulamaya koyuyoruz. Yürüyerek başçarşıya doğru yol alacağız.

2.Dünya savaşından bu yana hiç sönmeyen meşale ile fotoğraf çektiriyoruz.

Ferhadja Caddesi

Cadde üzerinde vitamin barlar,nutella severler vb. 1 euro karşılığı satış yapmaya uğraşıyorlar.

Meşhur market  gittiğimiz ilk gün kapalıydı. Başka bir gün ziyaret ederiz düşüncesiyle ayrılıyoruz.

Sacred Heart Cathedral

Saraybosna'nın muhtelif yerlerinde Sarajevo Roses olarak bilinen savaşın acı izlerini görebilirsiniz.

Konu ile ilgili ayrıntılı bilgilere buradan ve buradan ulaşabilirsiniz.

Katedralin hemen önünde gençlerin oldukça rağbet ettiği Strosmajerova caddesi...

"Benim tanığım sensin" adlı Srebrenica katliamını anlatan sergi tanıtımı

Gezerken gördük ki otobüs bileti için Otogara gitmeye gerek yokmuş. Ferhadja caddesi üzerindeki Eurolines bayiinden alınabiliyormuş.

Gazi Hüsrev Bey Çarşısı ve Saat Kulesi

Gazi Hüsrev Bey camii ve çevresi onlarca hediyelik eşya dükkanı ile dolu.

Gazi Hüsrev Bey camii duvarındaki bu çeşmeden su içen Saraybosna'ya bir kez daha geliyormuş. Hayırlısı...

Bosna Hersek'de iken tuhafımıza giden vakit namazları dışında camilerin kapalı oluşuydu. Yetkililere nedenini sorduğumda bana hırsızlık nedeniyle diyanet işleri başkanlığının böyle bir uygulamasının olduğu yönündeydi. Nedeni ne olursa olsun bir ibadethanenin kapalı olması bizi derinden yaraladı.

Cami çevresindeki hanlarda Türk ve Osmanlı kültüründen örnekler görüyorsunuz.

Başçarşı etrafında sayısız yemek yenecek yer var. Ben daha önce araştırmasını yaptığım yerlere öncelik verdim.

Kovaçi Şehitliği ve Aliya İzzet Begoviç Mezarı/Müzesi

Yürüyüş yolu biraz eğimli ama yürünmeyecek kadar değil. Başçarşıdan yürüyerek 15 dk. da ulaşabilirsiniz.

Şehrin giriş kapılarını simgeleyen kapılar

Restorasyonun ülkemiz tarafından yapılması bizi gururlandırdı.

Avusturya-Macaristan İmparatorluğuna ait şu an aktif kullanımda olmayan kışlanın tepeden görünümü.

Gençler akşam güneş batışı eşliğinde koyu sohbete dalıyorlar...

Kovaçi Şehitliği

Aliya İzzet Begoviç'in  Mezarı

Bazı mezarlarda tespih olması ilgimizi çekti.

Kovaçi Şehitliğinden tekrar başçarşıya dönüyoruz.Artık akşam oluyor.

Hemen Başçarşının yan sokağında bakırcılar çarşısını gezebilirsiniz.

Nerede Kalınır ?

Biz sadece yatmadan yatmaya gidebileceğimiz ve başçarşıda olan  bir yer arıyorduk. İki kişi gecelik 40 Euro ödedik.

Hostel Kod Keme

2. gün.

Sabah erkenden otogara gitmek üzere Başçarşıdan tramvaya binme niyetiyle otelden ayrılıyoruz.Akşam hostel sahibesi Nermina hanıma bir gece Mostar'da kalıp tekrar otele geri dönüp bir gece daha konaklayacağımızı söyledik.

Sabah fotoğraf çekmek için en uygun zaman...Çünkü etrafta kimseler yok :)

Yürürken sizler için fiyat listelerinin fotoğraflarını çektim.

Ferhadja caddesi üzerinden Ziraat Bankamız var.

BBI CENTER yine Ferhadja caddesine yakın ve Saraybosna'nın en büyük alışveriş merkezi. Yanımızda bayan olmayınca bu da sorun olmadı :)))

Saraybosna 1984 kış olimpiyatlarına ev sahipliği yapmıştı. O gün bu gündür istasyon binası önündeki bu tabela gelenleri selamlıyor.

Merkez postane hemen gar binası ile otogar arasında.

Türk markalarından uludağı raflarda bulmak mümkün...

Otogar

Otogarda bileti buradan alıyorsunuz. Aldığınız bileti turnikeye okutup geçiyorsunuz.

Saraybosna'dan İstanbul'a otobüs seferleri var.

Mostar' a gidiş... Otobüs yolculuğundaki fotoğraflar...

Yolculuk mükemmel bir manzara eşliğinde tahmin ettiğimiz kadar uzun sürmüyor. Hatta yolda 15dk sigara molası bile verdik.

Gayrimüslüm köylerinden geçiyoruz.

Mola...Konjic

Yer yer nehir adeta göl görünümü alıyor...

2. gün devamını buradan okuyup 4. güne aşağıdan devam edebilirsiniz.

4.Gün

Türk Büyükelçiliği Ferhadja caddesi üzerinde..

Strossmayerova Sokak

Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından restorasyonu gerçekleştirilmiş bir cami.

At Mejdan

Latin Köprüsü

1914 Avusturya -Macaristan İmparatoru Franz Ferdinand'ın Sırp öğrenci tarafından öldürüldüğü köprü.

Fatih Sultan Mehmet Camii- 1457

Camiyi gezmek müslümanlara ücretsiz...

Köprüler...

Saraybosna Ulusal Kütüphanesi.

Kütüphane 1992-1995 yılları arasındaki savaşta yakılmıştı. Hala restorasyon çalışmaları sürüyor.

İnat Kuca (İnatçı Ev)

Karşısına yapılan ulusal kütüphane ( o zamanki belediye binası ) yerinde olan bu ev sahibi tarafından yıkılmak istenmemiş ve nehrin karşı tarafına taşınmış :) Bu yüzden evin adı inatçı ev. 1998 yılından bu yana restoran olarak hizmet veren bu ev ile ilgili ayrıntılı bilgiyi buradan bulabilirsiniz.

Gazi Hüsrev Bey Camii'nin tuvaleti bile tarihi... 1530...

Bakırcılar Çarşısı

Saraybosna'da gece...

Sokaklar güvenli...10 dan sonra sessiz bir şekilde yürüyüş yapabilirsiniz.

Gazi Hüsrev Bey Vakfı kuruluşlarından fırın gece açık...Hamurişi ürünler çok lezzetli...

Bu tabelayı kaçırmayın yoksa bulamazsınız :)))

Artık odamıza çekilip dinlenelim dedik...Ama ne görelim...Diziler orada da her kanalda :))

4. gün

Sabah daha önceden planladığım boşnak börekçisini ziyaret etmek için yine erken kalktık. Sokaklar bomboş...

Kahvaltı-Boşnak Böreği

Mali Bravadziluk 2Sarajevo 71000Bosna Hersek

Kıymalı henüz hazır olmadığı için ıspanaklı ve peynirli yedik ve çok beğendik.

Sizin için menü ve fiyat listesi...

Bu tabeladan rahatlıkla bulabilirsiniz.

Bakırcılar Çarşısı

Hemen başçarşının yanındaki sokak...

Galatasaraylı arkadaşları hoşuna gidecek bir kare :) Eski futbolcuları Tarik Hodziç'in mekanı :)

Gazi Hüsrev Bey Kütüphanesi

Katar emiri tarafında finanse edilerek restorasyonu gerçekleştirilmiş.

Soldaki yazıya dikkat ediniz. SAAT KULA BUREGDZINICA-Saat kulesi börekçisi. Ne kadar da benzer değil mi?

Fakir olmalarına rağmen daha temiz ve çevreciler... Örneğin esnaf dükkanına malı kağıt ambalajla getiriyor.

Taşlıhan

Gördük ama pek beğenmedik....Geride pek bir şey kalmamış. Yine bizim gibi yıkıp bina yapmamışlar aynen korumaya çalışıyorlar.

Çocuklar adına yapılan anıt parka doğru ilerlerken vatandaşların satranç oynadığını gördük...Biz de aylak aylak ayakta durulur ve hiç bir şey yapılmaz.

Veliki Park,

1992-1995 Yılları arasında ölen çocuklar adına yapılmış bir anıt park...

Ölen çocukların isimleri :(

Merkez Bankası

Market Hall

İki  gün önce kapalı olan tarihi markete ziyaretimizi gerçekleştiriyoruz.

Avrupa'da yaygın olan fakat ülkemizde nadir olarak gördüğümüz pastırma görünümünde kurutulmuş etler.

Etlerin fiyatları benzin fiyatları gibi yine Avrupa'da ucuz...

Saraybosna Üniversitesi Ekonomi Fakultesi ve duvarda "Muhteşem Yüzyıl" afişi :)

Artık Hotel Kod Keme'nin sahibesi sevgili Nermina ile vedalaşıyoruz ve havalimanına doğru yola çıkıyoruz.

Sigara içenler için ayrı bir bölüm yapılmış. Umarım Sabiha Gökçen Havalimanı'nda en kısa sürede benzerini yaparlar ve biz tuvaletlerde sigara dumanı solumak zorunda kalmayız. :(